Полезно

Съвети и документи

ВАЖНИ МОМЕНТИ В ОТДЕЛНИ ЗАКОНИ И АКТУАЛНИ ПРОМЕНИ

I. Промени в Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ)

Годишната данъчна декларация за физическите лица, извършващи търговска дейност, включително едноличните търговци, както и за земеделските стопани, избрали да се облагат като еднолични търговци, следва да се подава в НАП в срок от 1-ви март до 30-и юни на 2021 г. За останалите физически лица срокът за подаване на декларацията остава както досега от 10-ти януари до 30-и април на годината, следващата годината, за която се отнася (чл. 53, ал. 1 от ЗДДФЛ).

Според чл. 67, ал. 4 и 5 от ЗДДФЛ сроковете за плащане на данъка съвпадат със сроковете за подаване на годишните данъчни декларации, а именно до 30-и юни за физическите лица, извършващи търговска дейност, включително едноличните търговци, както и за земеделските стопани, избрали да се облагат като еднолични търговци, и до 30-и април за останалите физически лица.

Съгласно чл. 53, ал. 6 от ЗДДФЛ във връзка с отстъпката за лица, подаващи годишната си данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ по електронен път, условията за ползването на отстъпката остават непроменени, а именно:
1) декларацията трябва да бъде подадена до 31-ви март на годината, следващата годината на придобиване на дохода;

2) Данъкът трябва да бъде внесен в същия срок;

3) Лицето не трябва да има подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към момента на подаване на декларацията.

Размерът на отстъпката остава 5% от сумата на данъка за довнасяне с максимален размер до 500 лв.

Промени, въведени в други закони, които дават отражение и върху ЗДДФЛ са:

Със Закона за изменение и допълнение на Закона за търговския регистър (ЗИД на ЗТР) физическите лица, извършващи търговска дейност, включително едноличните търговци, както и за земеделските стопани, избрали да се облагат като еднолични търговци, вече могат да подават годишен отчет за дейността само по електронен път (чл. 51 от ЗДДФЛ във връзка с чл. 20, ал. 5 от Закона за статистиката). 

II. Промени в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО)

1. Промени, свързани със сроковете за годишно деклариране:

Срокът за подаване на годишните данъчни декларации по чл. 92 от ЗКПО остава както предната година до 30-и юни на следващата година, но се въвежда начален срок, а именно 01-ви март на следващата година (чл. 92, ал. 2 от ЗКПО). Срокът за подаване на годишния отчет за дейността също се променя от 01-ви март до 30-и юни на следващата година. Промяната в срока засяга и бюджетните предприятия (чл. 252, ал. 1 и 2 от ЗКПО) и лицата, задължени да внасят данък върху дейността от опериране на кораби (чл. 259, ал. 2 и 3 от ЗКПО).

Срокът за внасяне на корпоративния данък (чл. 93 от ЗКПО), данъкът върху разходите (чл. 217, ал. 2 от ЗКПО), данъкът, върху дейността на бюджетните предприятия (чл. 253 от ЗКПО) и данъкът върху дейността от опериране на кораби (чл. 260 от ЗКПО) също се променя до 30-и юни на следващата година.

2. Промени, свързани с авансовите вноски

За база за определяне на задължението за подаване на авансови вноски и ако има такова – вида им (месечни или тримесечни) за 2021 г. и след нея, ще се вземат предвид не нетни приходи от продажби за предходната година, а нетните приходи от продажби за годината, предхождаща предишната. Това означава, че вида авансовите вноски за 2021 г. трябва да се определят на база на нетните приходи от продажби за 2019 г. Тоест новоучредените дружества, с изключение на новоучредените в следствие на преобразуване по Търговския закон, няма да имат задължение за авансови вноски за годината им на учредяване, както и за годината след нея. Критериите, по които се определя необходимостта за извършване на авансови вноски и техния вид (месечни или тримесечни) остават непроменени.

Декларирането на авансовите вноски за текущата година вече ще става не чрез годишната данъчна декларация за предходната година, а с отделна декларация – именно декларация по чл. 88 и чл. 87а от ЗКПО. Напомняме, че досега тази декларация служеше само за промяна в авансовите вноски, но не за първоначално деклариране.

Срокът за деклариране на авансовите вноски за текущата година е от 01-ви март до 15-и април на същата година (чл. 87а, ал. 1). Крайният срок за корекция на авансови вноски се променя от 15-и декември на 15-и ноември на текущата година.

Променят се и сроковете за внасяне на авансовите вноски:

Месечните авансови вноски за януари, февруари и март се внасят в срок до 15-и април на текущата календарна година. Месечните авансови вноски за месеците от април до ноември – в срок до 15-о число на месеца, за който се отнасят. Осезаема промяна има в срока за внасяне на месечните авансови вноски за месец декември – той се намалява от 15-и декември на 01-ви декември.

Тримесечните авансови вноски за първите две тримесечия на годината вече ще се внасят до 15-о число на месеца, следващ тримесечието, а за третото тримесечие – до 01-ви декември. За четвъртото тримесечие няма авансова вноска.

Толерансът за разминаване на между дължимият корпоративен данък в края на годината и внесените авансови вноски вече е 25%, а не 20% както досега (чл. 89, ал. 1 от ЗКПО)

3. Други промени в ЗКПО

С чл. 55, ал. 7 от ЗКПО се въвежда ограничение на годишната данъчна амортизационна норма в размер на до 100% за софтуери за управление на продажби в търговските обекти (СУПТО) и устройствата, на които те са инсталирани (компютри, мобилни телефони и т.н.). Това означава, че тези активи ще бъдат изцяло амортизирани за 1 година.

Увеличава се размера на необлагаемите ваучери за храна до 80 лв. на месец (чл. 209, ал. 1 от ЗКПО).

Променят се условията за освобождаване от облагане на социалните разходи за вноски и премии за допълнителното социално осигуряване и застраховки "Живот", така че вече да се разглежда липсата на подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към края на месеца, през който са начислени тези разходи (чл. 208 от ЗКПО).

В Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) е въведен е нов чл. 130а, с който се дава възможност за избор за процедиране с надвнесени суми, декларирани с декларация. Лицето има възможност да избира дали надвнесената сума да бъде обвързана с настоящи/ бъдещи задължения, като дори е предвидена възможност да се посочи какъв вид да са те (данъци, ДОО, ДЗПО или ЗО). Другият вариант е да се пристъпи към процедура за прихващане и възстановяване (чл. 129 от ДОПК), както беше досега, която обаче е свързана с проверка от НАП. В случай, че лицето не упражни правото си по чл. 130а от ДОПК, се прилага автоматично чл. 129 от ДОПК, като срокът започва да тече от подаването на самото заявление (декларация). 

Промени във връзка с оттеглянето на Великобритания от ЕС

На 31-ви декември 2020 г. изтече преходният период за оттеглянето на Великобритания от ЕС. Считано от 01-ви януари 2021г. сделките с Великобритания ще се третират по различен начин, а именно:

По отношение на свободното движение на стоки се счита, че Северна Ирландия продължава да е член на ЕС, следователно промяна в декларирането на сделките с нея няма. Останалата част от Обединеното кралство се счита вече за трета страна, съответно декларирането на сделките с него ще стават както с всички останали трети страни.

ДДС номерата, започващи с префикс ‘GB‘ вече няма да бъдат валидни и няма да могат да бъдат проверявани в сайта на Европейската комисия. За лицата от Северна Ирландия ще бъдат издадени нови ДДС номера, започващи с префикс ‚XI’, които ще могат да бъдат проверявани на сайта на Европейската комисия.

ДДС може да се възстановява от Северна Ирландия, както до момента. Такова обаче не може да бъде възстановявано от Обединеното Кралство, тъй като то все още не е включено в списъка на държави, на които се възстановява ДДС на принципа на реципрочност.

Промени, свързани с мерките във връзка с COVID-19

Облагаема доставка с нулева ставка е доставката на ваксини срещу COVID-19 и услугите, пряко свързани с тези ваксини, както и доставката на ин витро диагностични медицински изделия, предназначение за диагностика на COVID-19, когато отговарят на изискванията на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина и Закона за медицинските изделия (чл. 36б от ЗДДС). 

Промени в Закона за счетоводството през 2021 година

I. Нови срокове за публикуване на годишните финансови отчети за 2020 г.

Във връзка променения срок за подаване на годишни данъчни декларации по ЗКПО се удължават и сроковете за публикуване на годишните финансови отчети до 30 септември на следващата година (чл. 38, ал. 1 от ЗСч).

Предприятията, които не са осъществявали дейност през отчетния период, декларират това обстоятелство еднократно за първия отчетен период, в който не е осъществявана дейност, с декларация по образец в срок до 30 юни на следващата година.

В съответствие с изменените срокове за деклариране на корпоративен данък и публикуване на годишните финансови отчети са променени и следните разпоредби:

чл. 245 от Търговския закон - 30 юни е новият срок за съставяне на годишен финансов отчет и годишен доклад за дейността и представяне на избраните регистрирани одитори;

чл. 40, ал. 3 Закона за юридическите лица с нестопанска цел – 30 септември е новият срок за обявяване на годишен доклад за дейността и финансов отчет на юридическо лице с нестопанска цел;

чл. 71д, ал. 1 Данъчно-осигурителния процесуален кодекс – 30 юни е новият срок за изготвяне на местно досие като част от документацията за трансферно ценообразуване. 

ВАЖНО!

Съгласно Закона за счетоводство:

Чл. 37. (1) На задължителен независим финансов одит от регистрирани одитори подлежат годишните и консолидираните финансови отчети на: 1. малки предприятия, които към 31 декември на текущия отчетен период надвишават най-малко два от следните показатели:

a) балансова стойност на активите – 2 000 000 лв.;

б) нетни приходи от продажби – 4 000 000 лв.;

в) средна численост на персонала за отчетния период – 50 души;

2. средните и големите предприятия;

3. предприятията от обществен интерес;

 4. средните и големите групи и групите, в които има поне едно предприятие от обществен интерес;

5. предприятия, за които това изискване е установено със закон.

(2) (Изм. – ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.)

Независимо от ал. 1 годишните и консолидираните финансови отчети на акционерните дружества и командитните дружества с акции подлежат на задължителен независим финансов одит, с изключение на случаите, когато дружествата отговарят на условията на чл. 19, ал. 2.

 (3) Консолидираните финансови отчети и годишните финансови отчети на предприятията, включени в консолидацията, подлежат на независим финансов одит.

(4) На задължителен независим финансов одит от регистрирани одитори подлежат годишните финансови отчети на юридическите лица с нестопанска цел, определени за осъществяване на общественополезна дейност, когато за текущата година превишават един от следните показатели:

1. балансова стойност на активите към 31 декември – 1 000 000 лв.;

2. размер на нетните приходи от стопанска и приходите от нестопанска дейност за текущата година – 2 000 000 лв.;

3. обща сума на получените през текущата година финансирания и неусвоени към 31 декември на текущата година финансирания, получени през предходни отчетни периоди – 1 000 000 лв.

(5) На задължителен независим финансов одит от регистрирани одитори подлежат годишните финансови отчети на юридическите лица с нестопанска цел, определени за осъществяване на общественополезна дейност и извършващи дейност по чл. 116 от Семейния кодекс /Семеен кодекс, Чл. 116. (1) (Изм. - ДВ, бр. 74 от 2016 г., в сила от 01.01.2018 г.) Посредничество при международно осиновяване може да извършва юридическо лице с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност, наричано по-нататък "акредитирана организация", получило разрешение за това от министъра на правосъдието.

(2) Чуждестранно юридическо лице с нестопанска цел, получило акредитация за посредничество в областта на международните осиновявания от чуждестранен орган, може да упражнява дейността си в Република България само чрез клон, получил разрешение от министъра на правосъдието за извършване на посредническа дейност със съответната държава. /